Nevezési határidő: | 2013. szeptember 20. 00:00 |
Verseny célja: | |
Díj jellege: | emléktárgy, oklevél |
Díjazás leírása: | A II. forduló győztes 5-6. évfolyamos tanulói (11-12 éves korcsoport) emléklapot kapnak, amelyet a helyi közoktatás és közművelődés szakembereiből álló bírálóbizottság ítél oda. Az emléklapot a Kazinczy-díj Alapítvány küldi meg a megyei (fővárosi) pedagógiai intézeteknek, szakszolgálatoknak, s az ő képviselőjük továbbítja azokat a versenyt rendező intézményeknek. A III. fordulóba jutott 7-8. évfolyamos (13-14 éves korcsoport) tanulók a lakóterületük szerinti regionális versenyen egy kötelező és egy magukkal hozott, szabadon választott szöveg felolvasásával mérik össze tudásukat. A versenyzők itt vehetik át a városi, város környéki (kerületi), kistérségi döntőkön kiérdemelt Kazinczy-jelvényüket. Közülük a regionális versenyen elért eredmények alapján régiónként 16-16 tanuló ennek arany fokozatában is részesül. Reméljük, hogy a népszerű verseny tovább mélyíti tanulóifjúságunkban anyanyelvünk szeretetét, és körükben egyre több hívet szerez a szép magyar beszéd ügyének. |
Felhívás szövege: | A Kazinczy-díj Alapítvány-Péchy Blanka emlékére kuratóriuma a 2013-2014. tanévre meghirdeti a Kazinczyról elnevezett "Szép Magyar Beszéd" versenyt az általános iskolák 5-8. évfolyamos, valamint az e korosztálynak megfelelő középiskolai évfolyamok azon tanulói részére, akik még nem nyertek el Kazinczy-jelvényt (sem bronz, sem arany fokozatút).
Péchy Blanka érdemes művész, a Kazinczy-díj alapítója a Kazinczy-versenymozgalmat kiterjesztette az általános iskolás korosztályra is. Ez a versenyforma az ifjúság anyanyelvi nevelését, a beszédkultúra javítását szolgálja.
A verseny anyaga:
A vetélkedő résztvevőinek egy - a forduló rendezői által - kijelölt kötelező és egy magukkal hozott szabadon választott 20-25 soros prózai szöveget kell felolvasniuk. A szöveg csak eredeti, magyar - 20-21. századi - közlő prózai stílusban (irodalmi vagy igényes köznyelven) megírt mű lehet, amely nem tartalmaz párbeszédet, sem régies, sem tájnyelvi (nyelvjárási), sem kevéssé ismert idegen szavakat. (A 7-8. osztályosoknál kívánatos az esszé-vagy tanulmányrészlet.)
A versenyzők teljesítményének értékelésekor - mind az iskolai, mind a további fordulókon - a következő szempontok figyelembevételét kérjük: szövegértés, szöveghűség, hangvétel, hangképzés, hangsúlyozás, szünettartás, természetes beszéd.
|