Verseny célja: | |
Nevezés módja: | A tehetséggondozó program egy olyan országos, szakterületi verseny, amelynek módszertana a hagyományos szakmai versenyektől eltérően a projektmódszert részesíti előnyben, így azok a tehetséges fiatalok kerülhetnek általa előtérbe, akik kooperatív és kreatív módszerkompetenciája kiemelkedő szinten van. A program célja az agrár- és élelmiszertudományi szakképzés területén a projektmódszerű oktatás-nevelési tevékenység népszerűsítése, a tanulók gyakorlatorientált ismeretalkalmazási tevékenységekre való motiválása.
Az első fordulóban a csapatok egy tetszőleges, minimum 20 órás projektfeladatot kell, hogy megoldjanak a kiírásban felsorolt témakörökhöz kapcsolódóan. A feladatok megoldását - a választott témakörön belül saját maguk által kitalált téma feldolgozását - dokumentálni kell, mely dokumentáció az értékelés alapja. A tevékenységet képi, hangalapú dokumentációval, webes megoldásokkal (honlap, youtube, blog, twitter, facebook, instagram, stb.) illetve kötelező elemként projektnaplóval is dokumentálni kell. A projektek dokumentációját digitálisan, a produktum bemutatásával együtt kell elküldeni a szervező intézménynek.
A nevezés vagy a továbbjutás feltételei
A nevezés feltétele 3-5 fős csapatok felállítása és a nevezési lapok beküldése volt. A felkért szakmai bíráló bizottság minden beérkező projektmunkát részletesen, azonos szempontrendszer alapján értékelt, majd az így kialakult összpontszámok alapján a legjobb 10 csapat jutott tovább a döntőbe.
|
Ajánlott irodalom: | A verseny témája a komplex agrár- és élelmiszertudomány. Mivel a verseny projektmódszerű tevékenység és tanulási módszer hatékonyságának és az ezzel kapcsolatos kompetenciáknak a mérésére szolgál, nincs meghatározott ismeretanyag, amelyre a verseny épül. A versenyen megjelenő követelmények túlmutatnak a szaktárgyi tudás követelményrendszerén. A megvalósítandó projekteken keresztül, a tanulók számos, szaktárgyi tudást érintő és attól független kompetenciaköre is fejlődik.
A verseny és a versenyre való felkészülés, a pályamunka elkészítése során a következő - szaktárgyi tudástól független - kompetenciák fejlődnek, így biztosítva a komplex tehetséggondozást. 1. Személyes kompetenciák: önállóság, felelősségtudat, megbízhatóság, döntés-képesség, általános tanulási képesség, konstrukciós készségek, kézügyesség. 2. Szociális kompetenciák: határozottság, szervezőkészség, kezdeményezőkészség, módszeres munkavégzés, kapcsolatteremtő és fenntartó készség, együttműködési képesség, értékelési képesség, önértékelési képesség, nyitottság, helyzetfelismerés. 3. Kognitív kompetenciák: lényegfelismerés, kritikai gondolkodás, analitikus, elemző gondolkodás, következtetési képesség, általánosítás és összehasonlítás képessége, rendszerező képesség, problémamegoldó gondolkodás.
|