Akadálymentes verzió
Menü megnyitása

Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája 2014/2015

Nevezési határidő:
2014. december 19. 00:00
Verseny célja:
A tudományos diákkörben kutató gyerekek ismerjék meg a kreatív társadalmi lét elemeit, amely a tudásalapú társadalom egyik alappillére. Sajátítsák el az önálló ismeretszerzés technikáit, módszereit a tudományos ismeretterjesztés és/vagy az önálló mikrokutatásokon keresztül. Ismerjék meg a szellemi alkotás akaratpróbáló elemeit, és éljék meg annak kudarcait, sikereit. Legyen alapszintű jártasságuk a tudományok és a műveltségterületek rendszerében, ismerjék fel azok kapcsolatait, egymásra utaltságait. Sajátítsák el a tudományos diákkörben megszerzett tudásról folytatható kommunikációs formákat.
Nevezés módja:

A nevezés elektronikusan történik a nevezési lap kitöltésével az alábbi internetes oldalon:
kgytk-zalaber.hu (Jelentkezés menüpont).

Nevezési lap:
Díj jellege:
oklevél, tárgyjutalom
Díjazás leírása:

Az iskolai forduló: A résztvevők emléklapot kapnak, a helyezettek oklevelet. Regionális forduló: A résztvevők emléklapot kapnak, a helyezettek oklevelet. Országos döntő: A résztvevők emléklapot, a helyezettek oklevelet, a kiemeltek tárgyi jutalmat kapnak. A kutatásmódszertan kategóriában I. helyezett 8. osztályos tanulók ajánlást kapnak a TUDOK gimnáziumi versenyre.

Hatókör:
magyarországi
Ajánlott irodalom:

A verseny témája, ismeretanyaga, a felkészüléshez felhasználható irodalom
A verseny témáját és ismeretanyagát a pályázók –bármely- tudományos érdeklődési köre, területe határozza meg. Ezeket a pályázóknak a magyar tudomány aktuális kutatási eredményeihez és/vagy releváns problémáihoz kell hozzárendelni. A választott téma kifejtését, a témához kapcsolódó ismereteketrészben önálló (a mentortanár segítésével történő) kreatív ismertgyűjtéssel lehet elvégezni. Az ismeretgyűjtés elektronikus és nyomtatott információhordozók segítségével végezhető.
Felhasználható irodalom a témával és a tudományterülettel adekvát:
-    iskolán belüli és kívüli ismerethordozók: ismeretterjesztő irodalmak, bibliográfiák, tudományos szakfolyóiratok, tudományos szakkönyvek, lexikonok, szótárak, enciklopédiák, internetes folyóiratok, tudományos weboldalak.
-    iskolán kívüli információs bázisok: könyvtár, múzeum, levéltár, természetvédelmi terület, kutatóhelyek stb.
Felhasználható adekvát empirikus adatgyűjtés: megfigyelés, mérés, kísérlet, kérdőíves adatgyűjtés, terepmunka stb.
A felkészítés módszertana
A felkészítés módszertanának leírása megtalálható Kiss Albert: Tudományos diákkör az általános iskolákban – A diákkör létrehozása és működtetése című módszertani könyvben ( Zalabéri Tehetségpont;  Zalabér, 2010.) illetve CD-n. A CD igényelhető a kisalbert.zalaber [at] gmail.com e-mail címen.
A felkészítéshez ajánlott szakirodalom pedagógusoknak
-    Babbie, E. (2001): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest, Balassi Könyvkiadó
-    Farkas Gyula–Varga Tibor (1993): A természettudományos kutatás menete, módszerei és technikája. Budapest, Gondolat Kiadó 1993.
-    Falus Iván (2004): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Budapest, Műszaki Könyvkiadó
-    Kiss Albert (2011): Alkottató természettudományi pedagógia. Zalabér, Zalabéri Általános Iskola és AMI- Tehetségpont; Zalabér 2011  
-    Kiss Albert (2014): Kreatív természettudományi tehetséggondozás. MATEHETSZ; Budapest, 2014.
-    Majoros Pál: A kutatásmódszertan alapjai. Perfekt;  Budapest, 2004.
-    Tudományos írásművek elkészítésének formai követelményei a Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézetében (2011). (Összeállította: Györe Géza) Pápa, PE Neveléstudományi Intézet.
A versennyel kapcsolatos kutatásról elektronikusan elérhető publikációk
Kiss Albert: A TDK lehetőségei az általános iskolai tehetséggondozásban. In: Új Pedagógiai Szemle, 2001. március (88-98.p)
Kiss Albert: A tudományos diákköri munka kihívásai az általános iskolai pedagógusok számára. In: Pedagógusképzés, 2007. III. szám (97-102.p.)
Zsolnai József: Kutatói utánpótlás már tíz éves kortól. In.: Magyar Tudomány, 2004.2.sz. (242-248.p)
Kiss Albert: Mi a KGYTK? - Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája. www.tanarkepzohalozat.hu
Kiss Albert: A tudományos alkotó munkába való bevezetés már 10 éves kortól lehetséges – egy komplex tehetséggondozó modellen át a tehetségpiacig. ÉSZ online folyóirat 2013. június

Felhívás szövege:

Készüljenek fel szakmai reflexióra, kérdésekre és/vagy vitára, amikor a regionális és az országos Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciákon a kutatási eredményüket bemutatják. A több mint tíz éves kutatási tapasztalat azt mutatja, hogy a tudományos diákkör az általános iskolák körében is hatékonyan működtethető. Kiemelt célunk a tudományos diákkörben a kreatív társadalmi létre nevelés. Ezen belül az a törekvésünk, hogy a diákok érdeklődési területeiknek megfelelően önműveléssel ismerjék meg, majd tanulják meg az iskolán belüli és kívüli forrásközpontok és az internet használatát. Ezt követően a megszerzett ismereteket felhasználva felkészülnek a kiselőadások tartására, megismerik a választott tudományos témát és annak aktuális problémafelvetéseit. A témáról és a tudomány által felvetett, vizsgált problémákról beszámolót készítenek a megadott formai követelményeknek megfelelően.

További versenyidőszakok